Enkel en alleen successen? Echt niet, in deze serie blogs neem ik je mee langs de fouten die ik zelf door de jaren heen heb gemaakt. In de hoop dat de lezer er wat van leert en om te laten zien dat niets menselijk ons vreemd is. En nog een inkoppertje je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden…leer van andermans fouten, of beter lessen.
Vertrouwen
Helemaal in het begin kwam het toch wel een paar keer per week voor, dat ik tot 23.00 uur op kantoor zat, alles zelf doen, alles controleren, ik doe het zelf wel even want dan is het met een paar minuten klaar, tijdens de reclame hoorde je een bedrijf adverteren met “vertrouwen is goed, controle is beter”. Controleren om te kunnen motiveren en complimenteren, serieus al dit soort domme zaken is ons niet vreemd. Je zult begrijpen, inmiddels zijn we iets meer van het geven van vertrouwen, waarmee je meer aan het bedrijf kunt werken dan in.
Afscheid nemen van klanten
En wat vonden we het geweldig als we weer een grote klant aan ons konden binden. 20 of soms 30.000 euro omzet per klant per maand was niet vreemd. Het kon ons niet groot genoeg. Klein nadeel, er werd wel verwacht dat je op 2e kerstdag of binnen 5 minuten klaarstond, alles uit je handen liet vallen en direct in de auto richting Gouda, terwijl je toch echt andere afspraken had staan, kortom het negatieve beslag op de operatie was niet langer houdbaar. Na vele slapeloze nachten hebben we van deze klanten afscheid genomen, rete eng, maar achteraf zoooo blij mee.
Klacht
Nachten wakker liggen van 1 klacht. En nu moet je weten, ik heb een horeca achtergrond. En in de horeca stelt men dat 1 klacht voor 10 klachten staat, althans in de tijd, dat ik nog in deze sector werkzaam was. Leer mij kennen, op zo een moment denk ik nog maar 1 ding, we doen echt alles maar dan ook echt alles fout. Terwijl we tegelijkertijd 999 klanten hebben waar we de mooiste complimenten van ontvangen. En toch, toch blijft die focus op dat ene negatieve, ik kan het niet helpen terwijl we echt beter weten, want ja, het bedrijf van een klant kan in een fase van de levenscyclus terecht komen waarin we tijdelijk niet meer bij elkaar passen. En toch, blijven we streven naar die 100% tevredenheid. Nah, dat dus. Doe je voordeel met deze ‘ondernemerslessen’.