Zonder omzet geen bedrijf, toch? Dus elke ondernemer is op zoek naar meer omzet. Nu zijn er heel veel tips en mogelijkheden hoe je dit kan aanpakken. Waar te beginnen. Bij je pricing, je zichtbaarheid en/of sales, je doelgroep(en) of bijvoorbeeld marktverkenning. Om het overzichtelijk te houden beperken we ons in deze blog tot zichtbaarheid. Wie weet wordt dit nog een serie met de andere uitgangspunten als basis.
Want met zichtbaarheid begint het toch? Als mensen je niet kennen kunnen ze je niet bellen, ze weten immers niet waarvoor. Dus….. aan de slag. Een website is onmisbaar. Een een goeie website laadt snel, werkt goed op mobiel, in één oogopslag is duidelijk wat er op de site te vinden is, is een weerspiegeling van het bedrijf én de bezoeker hoeft niet te zoeken maar wordt geleid. Open deur: zorg vervolgens dat je website goed vindbaar is bij Google…. Je SEA/SEO moet in orde zijn.
Naast een website kan je niet afwezig zijn op social media. Waar en hoe je dat doet, dat hangt van je sector, je doelgroep en van jou af. Elk jaar presenteert Newcom een uitgebreid onderzoek naar de verschillende social media kanalen. Dit kan je helpen bij deze keuze. Vervolgens is het wel handig om een strategie te maken en vervolgens een contentkalender. Dus …..wat voor soort berichten ga je delen? Bijvoorbeeld team voorstellen, product in spotlight, achter de schermen (productie, het team aan het werk of …), wist u dat je. En hoe vaak ga je iets delen? Kies een bepaalde frequentie en hou je daar dan zoveel mogelijk aan. De contentkalender kan daar heel erg bij helpen. En als laatste: social media….het woord social zit daar niet voor niets in. Wees sociaal, niet alleen maar zenden maar ook reageren op anderen. Zoek de interactie op.
Dit alles kan alleen maar als je er consequent tijd aanbesteed…. Social media kost nu eenmaal tijd, dus doe datgene dat bij jou (én jouw bedrijf) past. Of zoek hulp….
Lars, jij zorgt ook nog op andere manier voor zichtbaarheid…een hele populaire…middels podcasts… vertel…..
Reclame maken hoort er wel bij. Voorbeeldje, Unilever maakt nog altijd reclame voor Calvé pindakaas, terwijl je zou denken, dat we sedert 1948, wel weten dat het bestaat. Je zou bijna denken dat ze het doen met een reden. Anders deden ze het echt niet, want het kost serieus een paar centen. Nog een voorbeeldje doen? Waarom schuiven er zondagochtend nog altijd bedrijven aan bij Harry Mens, zelfde reden, als het niets zou opleveren zaten ze er echt niet.
Wel 1 tip, Femke noemde het ook al even …. maak wel een plan voor minimaal 1 jaar (caps, bold, underline, italic, punt 24). Eenmalig een advertentie kopen van € 1800 is weggegooid geld, ga ermee uit eten bij het Amstel en vergok de rest in het casino. U heeft er echt meer lol van. Want u houdt er geen enkele nieuwe klant aan over, gaat niet gebeuren.
En ja, wij maken een podcast, waarvan het overigens nooit het doel was om er reclame mee te maken. Dan zou het immers wel heel erg veel op werk gaan lijken en hou je het ook niet al bijna 10 jaar wekelijks vol. Maar ja, als je het dan toch doet, doe het dan in ene goed met iets dat bij je past, kun je ook gewoon lekker jezelf blijven.